با وجود آنکه این نوع تجارب شباهتهایی با تجربههای حسی دارند، بسیاری از فیلسوفان معاصر تأکید میکنند که تجربههای دینی و معنوی تفاوتهای بنیادینی با تجربههای حسی دارند و نمیتوان این دو نوع تجربه را از یک سنخ دانست. در برابر، برخی دیگر از فیلسوفان، مشهورتر از همه فیلسوف فقید آمریکایی ویلیام. پی آلستون، با مقایسه و طرح شباهتهای تجربهی دینی و تجربهی حسی میکوشند اصالت و حجیت تجربههای دینی را همانند تجربههای حسی نشان دهند.
از سوی دیگر، بسیاری از روانشناسان دین تأکید میکنند که تجربههای دینی بنیادی زیستشناختی دارند و بنابراین امری کاملاً ذهنی هستند.
سید محمد عمادیحائری در بیستودومین مجموعه درسگفتارهایی دربارهی ناصرخسرو میکوشد نظریهی ناصرخسرو در باب آگاهی دینی را شرح دهد، نظریهای که هم ذهنی بودن تجربههای معنوی و دینی را میپذیرد و هم بر تفاوتهای آن با تجربههای حسی تأکید میکند.
این درسگفتار روزهای چهارشنبه ۲۰ و ۲۷ آبان در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچهی سوم برگزار میشود. ورود علاقهمندان آزاد است.
نظر شما